VIETNAM PART 3 – THE END OF OUR BACKPACK ADVENTURE

Het leven in de straten van Vietnam is prachtig, het is onmogelijk om te beschrijven wat er allemaal gebeurd. Het is ook bijna onmogelijk om vast te leggen op foto’s wat er allemaal gebeurt, want er gebeurt veel te veel. In Vietnam wordt alles wat je maar kunt bedenken met de scooter vervoerd. Waar wij ons in de Filipijnen al verbaasde over de hoeveelheid mensen en spullen die er op een scooter vervoerd kunnen worden, doet Vietnam er nog even een schepje bovenop. Door de enorme hoeveelheid scooters in het verkeer moet je bij het oversteken werkelijk waar een soort van overlevingsstrategie toepassen en zien dat je het redt. Je moet ervoor zorgen dat je zonder kleerscheuren de overkant haalt en daarbij niemand boos maakt. Hoe langer we in Vietnam waren, hoe beter we hierin werden. De juiste momenten kiezen of gewoon een local kiezen die wil gaan oversteken en hem of haar volgen. Toen we uiteindelijk in Hanoi aankwamen, DE stad van de scooters, waren we zo ervaren dat we vrijwel altijd zonder problemen konden oversteken.

Beetje ervaring en je steekt hier zo over

Voordat we in Hanoi verbleven, onze laatste bestemming in Vietnam, bezochten we eerst de Ninh Binh provincie en verbleven we in Tam Cóc in de Nguyen Shack. Na een lange reis van Hue naar Ninh Binh waren we aangekomen in dit natuurlijke stukje paradijs. We werden welkom geheten door de gezellige Tam die we op de daaropvolgende dagen beter hebben leren kennen. We verbleven in de Nguyen Shack in een prachtige bungalow van bamboe, gelegen aan het water. Stapten we de deur uit ‘s ochtends stonden we op ons terrasje met twee hangmatten en een prachtig uitzicht over het water en de beroemde kleisteen rotsen waar Ninh Binh bekend om is. Op onze eerste dag in Tam Cóc gingen we op een boottochtje, we fietsten rond in de omgeving en bekeken de prachtige natuur. Aan het einde van de dag klommen we naar een uitzichtpunt en zagen we de zon langzaam zakken. Het was gelukkig een prachtige dag geweest en alhoewel er voor de hele dag regen was voorspeld, hebben we geen druppel gevoeld en konden we dus ook echt genieten van deze prachtige zonsondergang.

In valt maar weinig te klagen in Ninh Binh en zeker wanneer je in zo’n omgeving in dat hagmatje ligt

De avonden in de Nguyen Shack vulden we met het kletsen met Tam en haar collega’s, we leerden veel over de Vietnamese cultuur, de gewoontes en het leven van deze enthousiaste en lieve mensen. En natuurlijk vertelden wij hen over onze reis, ons leven en onze ervaringen en zo konden wij hun op deze manier ook iets leren. Het waren gezellige avonden. Ons laatste scooter avontuur vond ook hier plaats, we reden van Tam Cóc naar een prachtig natuurpark op ongeveer twee uur rijden. We maakten hier een korte hike en reden genietend van de omgeving weer terug er ook bewust van dat dit voorlopig ons laatste scooterritje zou zijn. Over een week zouden we alweer terug zijn bij onze auto.

Uitzicht over Cat Ba

Vanuit Tam Cóc reisden we voordat we dan echt naar Hanoi zouden gaan en ons backpack avontuur ten einde zou komen, nog naar Cat Ba. Een van de meest populaire trips in Vietnam is het bezoeken van Halong Bay. Gedurende een twee of driedaagse cruise vaar je over de prachtige wateren, geniet je van de uitzichten van de beroemde rotsen en zie je extreem veel andere boten met ladingen toeristen. Er waren een aantal redenen waarom wij besloten dit anders aan te pakken. De ladingen toeristen zijn niet bepaald ons ding, de prijs van een beetje een fatsoenlijke cruise ligt boven ons budget en het weer was de laatste tijd nu niet bepaald goed en om twee of drie dagen op een boot te zitten zou dus niet ideaal zijn. In plaats hiervan gingen we dus naar Cat ba, dit eiland is omgeven in dezelfde prachtige rotsformaties die opduiken uit zee en we konden hier overnachten voor €5,- met zijn tweeën, inclusief ontbijt. Op deze manier hielden we nog geld over voor een eventuele dagtrip op een boot of een andere activiteit.

Dag 1 hike door het national park

Het weer zat helaas tijdens ons verblijf in Cat Ba ook niet mee. Het was regenachtig en koud voor Vietnam, zo’n 13 graden. We besloten dus om voor onze eerste dag in Cat Ba een gids te regelen waarmee we het natuurpark op het eiland in zouden gaan. Een beetje regen zou een hike niet verpesten, een boottocht wel! Met een lokale bus, een vriendelijke gids en een reiziger uit Oostenrijk vertrokken we de volgende ochtend richting het natuurpark. De hike was mooi, niet erg zwaar, wel een enorme uitdaging. Er moest veel geklauterd worden en de stenen waren erg glad, maar we hadden er veel plezier in. ‘s Middags aten we bij een familie en met de fiets reden we het laatste stukje naar de boot. En zo kwam het dat we op Cat Ba uiteindelijk toch nog op een boot hebben gezeten. We moesten namelijk met de boot terug naar het dorp. Onderweg stopten we nog op een eilandje waar we naar de top van een rots konden klimmen voor een prachtig uitzicht. Het weer nog even grijs en mysterieus als tijdens onze hele reis in Vietnam, zorgde ervoor dat we niet echt ver konden kijken. Het maakte niet uit, we hadden heerlijk gewandeld, gezellig gekletst en sliepen die avond vroeg.

Mausoleum van Ho Chi Minh

Beroemde treinrails in Hanoi welke dwars door een woonwijk loopt

Eindelijk waren we dan in Hanoi, een stad waar we erg naar uit hadden gekeken om hem te bezoeken. Maar dit was ook de stad die het einde van ons backpack avontuur markeerde.We verbleven twee volle dagen in de stad en genoten van alles wat er om ons heen gebeurde. We keken iedere keer weer onze ogen uit als er een tweewieler voorbij kwam met zijn complete woning inboedel. Maar de scooters in Hanoi worden niet alleen gebruikt om inboedels te verplaatsen, nee het is vaak ook de manier waarop winkels geleverd worden. Scootertjes van coca cola met een oneindig aantal kratten opgebonden rijden langs de kleine supermarkten en restaurants om ze op deze manier te beleveren. Aan alle kanten puilen deze scooters uit en zorgen op deze manier voor een ware beleving om naar te kijken. Niet alleen scooters worden volgebouwd, maar fietsen krijgt hier ook een hele andere betekenis. Wie denkt dat Nederlanders kampioen zijn in hele gezinnen meeslepen op de fiets heeft het mis. In Vietnam worden op, kwalitatief veel slechtere fietsen dan in Nederland, veel meer meegesleept dan hele gezinnen. Vanaf de fiets wordt er van alles verkocht. Voornamelijk fruit en groente, maar sommige mensen hebben hun stoompan zo op de fiets gebouwd dat ze gewoon eten kunnen bereiden op hun fiets. Naast dat er fruit en groente wordt vervoerd zie je ook veel fietsen vol met bloemen, ballonnen of andere feestelijke producten.

Echt alles wordt op tweewielers vervoerd

In Hanoi gingen we op pad met Ling, deze 21 jarige tourisme studente leidde toeristen rond in haar stad om haar Engels te verbeteren. Haar Engels was goed, erg goed zelfs, maar haar kennis over Hanoi en over Vietnam was nog veel beter. In drie uur tijd kregen we een enorme lading aan informatie over de geschiedenis van Vietnam, over de huidige situatie in dit land en over het leven van een 21 jarige studente in deze stad. De tijd vloog voorbij, we liepen door de straten van het oude centrum, bezochten verschillende markten, aten wormen koekjes en dronken de bekende “Egg coffee”. Na deze tour waren we het erover eens, dit was de perfecte afsluiting van onze reis in dit geweldige land. Wat hebben we genoten van het overheerlijke eten, de prachtige natuur en de lieve mensen en wat was het heerlijk om door dit land heen te reizen.

Lekker bakkie eierkoffie

Een korte stop van nog geen 24uur in Hong Kong was de echte afsluiting van ons backpack avontuur. We hadden eindelijk de keuze gemaakt om een drone te kopen en waar konden we die beter kopen dan in Hong Kong. Om een uurtje of zeven troffen we Emilie, deze enthousiaste, Nederlandse meid hadden we leren kennen met oud en nieuw in de Filipijnen, waar ze met haar vriend op vakantie was. Op dit moment wonen ze samen in Hong Kong en tijdens oud en nieuw klikte het zo goed dat we besloten om elkaar weer te zien in Hong Kong. We aten samen en ze nam ons mee naar een prachtige rooftop bar met een geweldig uitzicht over de stad. Een heerlijk einde van een heerlijk avontuur. Na een korte nacht vertrokken we naar het vliegveld. Op naar Kazachstan, op naar de kou en onze auto en op naar nog veel meer mooie avonturen!