VIETNAM PART 2 – AUTHENTIC HOI AN & ADVENTURES ON THE ROAD

Wat we tot nu toe van Vietnam hadden gezien was prachtig, wat we hadden gegeten was heerlijk en de mensen die we hadden leren kennen waren allemaal even vriendelijk. Gelukkig veranderde Hoi An niets aan onze ideeën over het prachtige Vietnam, misschien werden we langzaam zelfs nog iets enthousiaster. We leerden namelijk hoe we zelf een aantal van die overheerlijke gerechten uit de Vietnamese keuken konden maken. We verbleven in de homestay van de geweldige familie van Chung en fietsten door de rijstvelden. Logisch dat we nog enthousiaster waren over Vietnam nadat we ook Hoi An hadden bezocht.

Je moet er natuurlijk wel Vietnamees uitzien op het boottripje tijdens de Vietnamese kookklas

We hadden vijf dagen ingepland voor het relaxte Hoi An. Of we die vijf dagen echt nodig zouden hebben wisten we niet, maar het zou sowieso fijn zijn om weer even iets langer dan een of twee nachten op dezelfde plek te zijn. De eerste dag gebruikten we om door het oude centrum heen te slenteren en de stad dus een beetje te leren kennen. Al snel werden er een aantal dingen duidelijk.

1. We zouden hier niet om komen van de honger. Tijdens onze reis waren we nog niet in een stad geweest met zo ontzettend veel restaurantjes en streetfood mogelijkheden. Dit betekende: teveel eten en keuzestress!
  2. We zouden heel erg, maar dan ook echt heel erg ons best moeten gaan doen om hier niet teveel geld uit te gaan geven aan van alles en nog wat. Op maat gemaakte schoenen, pakken, overhemden, leren tassen, noem het maar op.
  3. En het was meteen duidelijk dat we ons hier met gemak vijf dagen konden vermaken. Er was genoeg te doen en zo niet was er een overkill aan koffietentjes waar we konden relaxen.

Een heerlijke stad dus! Al zat het weer niet echt mee en kleurde de lucht bijna iedere dag prachtig grijs, we hebben ons zoals gewoonlijk uitstekend vermaakt.

Uitzicht over de rivier in Hoi An centrum

Op de eerste dag hadden we voor ’s middags een kookcursus geboekt, maar door een kleine miscommunicatie (denken wij) hadden we een privé cursus. Dat betekende niet alleen dat we dus perfecte begeleiding hadden tijdens het koken, maar er was ook de ruimte om alles te vragen wat we wilden weten. We fietsten door de rijstvelden, leerden hoe de Vietnamese rijst crackers worden gemaakt en kregen de mogelijkheid om er zelf ook te maken. Daarnaast gingen we naar de markt. Daar bekeken we onder andere hoe dode en levende kikkers werden verkocht, maar ook hoe de lokale bevolking ingewanden van zowel grote en kleine als definieerbare en ondefinieerbare dieren uitzocht en kocht om er vervolgens thuis een van de (heerlijke?) Vietnamese gerechten van te maken. Alhoewel dit soort markten niet altijd een verfrissende uitwerking hebben, zijn we allebei en Dani in het extreem toch altijd weer positief verrast van en redelijk geobsedeerd door dit soort markten. De manier om een land goed te kunnen leren kennen is door de lokale bevolking te begrijpen en eten speelt daarin een ontzettend grote rol. Kruiden, fruit, groenten, vlees en vissoorten waar wij misschien wel ooit van gehoord hebben, maar nooit aan hebben gedacht om daarmee te koken. En zo deelde dit bezoekje aan deze markt ook weer mee aan het voor ons beter begrijpen van Vietnam en de geweldige Vietnamezen. Uiteindelijk leerden we die dag vier heerlijke gerechten koken uit de fantastische, Vietnamese keuken!

Oude centrum Dalat

Na Hoi An was het tijd om verder te gaan naar Hue en hoe konden we dat beter doen dan met ons favoriete reis middel in Zuidoost Azië. We gingen met de scooter van Hoi An naar Hue, een rit van ongeveer 160 kilometer over de prachtige Hai Van pass. De Hai Van pass heeft enorme bekendheid gekregen doordat de mannen van Topgear een aantal jaar geleden ook over deze prachtige pass heen reden, ook op de scooter. We hadden een bedrijf gevonden waar we een scooter konden huren in Hoi An en deze konden we dan weer inleveren in Hue. Onze grote rugzakken werden door hun naar Hue gebracht en wij moesten gewoon lekker zelf gaan rijden, perfect! We reden om 09:00 weg en waren rond 17:30 in Hue. Onderweg stopten we om te genieten van het prachtige uitzicht dat deze pass te bieden heeft. Echt ver konden we niet kijken in verband met het slechte weer, maar dit gaf wel weer wat mysterieus aan het geheel. Het was een heerlijke rit geweest en met alleen maar een beetje regen net voordat we de pass op reden hebben we nog geluk gehad met het weer.

My son tempel complex

Ons “TopGear” avontuur op de Hai Van pass

De volgende dag mochten we gratis een scootertje mee nemen bij het bedrijf waar we de scooter voor onze rit van de vorige dag hadden gehuurd. We reden door de stad en bekeken de enorme Citadel en gingen naar een verlaten waterpark. Met enorme verbazing bekeken we de vervallen glijbanen, iets wat ooit een theater had moeten worden en een vervallen gebouw in de vorm van een draak. Dat slechte weer dat ons al een tijdje achtervolgde zorgde ook hier weer voor een mysterieuze sfeer. Één dag in Hue was genoeg om alles gezien te hebben wat we wilden zien en we gingen ons voorbereiden op een lange reisdag de volgende dag.

Citadel Hue

Verlaten waterpark in Hue

We vlogen voor €60,- inclusief bagage met z’n tweeën naar Hanoi. Bizar goedkoop, zoals eigenlijk alles hier. We bleven ons maar verbazen over de prijzen hier. Iedere avond aten we met z’n tweeën voor ongeveer €5,- daarnaast kost een overnachting in een ho(s)tel ons niet meer dan €10,- met zijn tweeën per nacht, dit is dan inclusief ontbijt. Het vliegticket klopte qua prijs in verhouding met de rest van de prijzen in Vietnam dus wel. Toch vinden we het extreem goedkoop. Vanuit het vliegveld in Hanoi gingen we met een taxi naar het busstation en daar pakten we een bus naar Ninh Binh. Rond 19:00 waren we in Ninh Binh en nu waren we eindelijk in de buurt van onze eindbestemming. We vonden een taxi en werden naar Tam Coc gebracht, het was ook voor onze taxichauffeur nog even zoeken en het bleek dat we het laatste stuk moesten lopen. Toen, na een paar minuten lopen over een smal paadje waren we er. Met een grote glimlach op haar gezicht heette Tam ons welkom in de Nguyen Shack. We wisten het meteen, dit was de hele reis vandaag meer dan waard geweest.Uitzicht over de rivier in Hoi An centrum[/caption]On our first day in Hoi An we had booked a cooking course, but due to a small failure in communication (at least that’s what we’re thinking) we had a private course. That not only meant that we had excellent accompaniment during cooking, we also had the possibility to ask anything we wanted to know. We were driving bicycles through the rice fields, we learned how the Vietnamese make their rice crackers and we even got to try it ourselves. Apart from that we also visited a local market where frogs were sold death or alive and with or without their organs. Locals were searching for the best parts of all kind of animals, some definitely unknown for us and if we already knew what animal it was we surely had no clue about the organs. Although it’s very common for us to find really strange things on these markets, we’re extremely surprised every time we visit one. Slightly obsessed by all the ingredients and the different types of food, we wandered around the market. We throw a thousand questions at our guide and getting again more to know about Vietnam. Food is an important part and a good way to get to know a country and their citizens. Herbs, fruit, vegetables, fish and meat, species where we never heard of or things we never thought of cooking, it’s all to get to know the country better. And so on this visit to this local market helped us to get to know Vietnam and their beautiful people better. After our visit to the market we started cooking and we learned to make four delicious different typical Vietnamese dishes.

Oude centrum Dalat

After Hoi An it was time to continue our travels north. Our next destination was Hue and we couldn’t think of a better way than going by motorbike from one to the other city. In one day we drove the 160 kilometer from Hoi An to Hue and passed the beautiful and popular Hai Van pass. The Hai Van pass grew enormously in popularity after a show of TopGear was recorded there a few years ago. We found a company where we could rent our motorbike in Hoi An and return it in Hue. Our big backpacks would be transported on the same day by a truck. The only thing that left us to do was enjoying the ride to Hue. We left Hoi An at 09:00 and reached Hue around 17:30. Although the weather was not perfect, we anyway stopped a few times to enjoy the beautiful views on the pass. It was a bit foggy and we could not look far, but it was still pretty amazing.

My son tempel complex

Ons “TopGear” avontuur op de Hai Van pass

The next day we could take a motorbike for free at the company where we rented the motorbike for our drive between Hoi An and Hue. We drove through the city and went to the enormous Citadel, also we visited an abandoned waterpark. We were surprised by the ruins of the ones beautiful new waterslides, the theater and an abandoned building with a big dragon. The bad weather that was following us all along in Vietnam gave this park a very mysterious touch. Our one and only day in Hue was well spend and at night we prepared us or the next day. A long full day of traveling.

Citadel Hue

Verlaten waterpark in Hue

For only €60,- including our backpack we flew from Hue to Hanoi. This was the price for two persons and although we already got used to this extremely cheap country, they kept surprising us. For only €5,- we had most of the time a meal with the two of us, including drinks and for not more than €10,- we had a place to sleep in Vietnam and that was including a breakfast. The price of the airplane ticket was compared to the rest of the prices in Vietnam quite normal, still very cheap. From the airport in Hanoi we took a taxi to the bus station and from there we took a local bus to Ninh Binh. Our booked accommodation was a bit outside of the center so from Ninh Binh we took another taxi. Finally, around 19:30 we reached our destination: Nguyen Shack. Because it was late and dark already it was a bit hard to find, but after a few minutes’ walk we were there. With a big smile on her face Tam welcomed us. Directly we knew that our travels of that day were then worth it. We arrived in paradise!