JAPAN PART 3 – HAPPY BIRTHDAY TOM

Er zijn veel dingen van Japan die we nooit zullen vergeten, maar er zijn ook veel dingen die we zien en meemaken die zo snel gewoon worden. Aparte dingen die ons al niet meer op vielen. Gelukkig zijn er genoeg mensen die ons vroegen wat er dan precies zo apart was aan Japan en dat was het moment dat we ons realiseerden dat we daar nog maar eens even kort bij stil moesten staan. Japan is een land wat op een geweldige manier anders is dan alle andere landen. Er valt zoveel te zien en zoveel te doen dat je er je nooit zult vervelen. En al waren wij na drie en halve week in dit fantastische land best wel klaar om door te gaan naar een volgende bestemming, het is zeker een land om heen te gaan en waar wij ook graag nog eens terug komen.

The small walk around the ryokan

Vanuit Hiroshima gingen we via een speciale verjaardagsstop door naar Osaka. Tom werd 1 december dertig en dat moest natuurlijk gevierd worden. De verjaardagsstop was een nacht in een ryokan. Een ryokan is een traditioneel Japans hotel dat meestal al honderden jaren oud is. Wij hadden er eentje uitgezocht met een onsen. Een onsen is een Japanse badgelegenheid met water uit een geiser. Na  een reis van ongeveer acht uur, kwamen we rond 15:00 ‘s middags aan bij onze ryokan. Hartelijk werden we ontvangen, door ongeveer tien hosts, en kregen we een kop Japanse thee. Daarnaast werd ons de gebruiken van een ryokan en haar onsen haarfijn uitgelegd, een zeer welkome bijkomstigheid als dit je eerste bezoek is aan een ryokan. Voordat we onszelf onderdompelden in de onsen maakte we eerst nog een kleine wandeling in de omgeving. Na deze wandeling was het tijd om kennis te maken met de onsen. Zoals bij de meeste onsens in Japan was het ook bij onze onsen voor mannen en vrouwen gescheiden. Aangezien het voor ons beiden de eerste keer was, was het even wennen hoe alles werkte, maar gelukkig hadden we een goede uitleg gekregen. Na een heerlijk bad, was het tijd voor het avondeten. Vergezeld door een heerlijke fles wijn, genoten we van het vele en overheerlijke eten dat we kregen. Het was een hele bijzondere ervaring. Terwijl we aten zaten we, zoals dat gaat in een traditionele ryokan, op de grond in onze kamer met onze kimono’s aan. Toen we klaar waren met het eten en de wijn moesten we even kort de kamer uit en werd ons bed of beter gezegd onze matjes in orde gemaakt. De volgende ochtend stond er nog een verrassing voor Tom op het programma. Samen met de hele familie in Nederland, al onze ouders en aanhang en broertjes en zusjes van Tom maakte Dani Tom de volgende ochtend wakker. Na een fantastisch, chaotisch verjaardagsvideogesprek met ons aan de ene kant en ongeveer tien mensen aan de andere kant, wachtte ons nog een, uitgebreid, traditioneel Japans ontbijt. Dit ontbijt was zo anders dan al het andere eten dat wij al eens met ontbijten verorberd hadden. En ja tijdens onze studententijd hebben we ook beiden wel eens met de pizza van een avond ervoor ontbeten, dus we zijn wat gewend. Maar dit ontbijt was echt anders en we zijn er nog niet helemaal uit of dit traditionele Japanse ontbijt nu wel echt ons ding was. Desalniettemin is de ervaring er niet minder om en zullen we dit nooit meer vergeten.

Very nice and interesting food during our stay in the ryokan

Na ons ryokan avontuur was het tijd om naar Osaka te gaan. Maar voordat we de trein pakte naar deze stad maakten we eerst nog een flinke wandeling in de omgeving. Op een tussengelegen station maakte we een tussenstop om richting Mt. Kongo te gaan. Onze tassen stopten we in een kluisje die op elk station in Japan in overvloed aanwezig zijn en daarna pakten we de bus. In ongeveer twintig minuten stonden we in een prachtig natuurgebied. De enige wandelaars die we tegenkwamen waren Japanners en al kenden we het woord hallo in het Japans al redelijk goed, na deze dag zullen we het nooit meer vergeten. Iedereen lachte en begroette ons en wij deden netjes mee.

The hike around Mt. Kongo

Voor Osaka hadden we het perfecte idee om een accommodatie te boeken voor meerdere dagen en vanuit daar Kyoto en Nara te bezoeken. Op deze manier bleven we niet de hele tijd sjouwen met onze backpacks en daarbij is alles binnen 40 minuten met de trein te bereizen vanuit Osaka. Dus toen we beide een soort van flashbacks naar onze studententijd kregen toen we aankwamen in onze Airbnb, twijfelde we een beetje of we wel de juiste keuze hadden gemaakt. We zouden namelijk een volle week in dit studenten achtige huis verblijven. We wisten dat we een kamer hadden geboekt met gedeelde badkamer en toilet en dit waren we na heel wat hostels bezoekjes ook wel gewend. Alleen dit was anders, het stonk, was niet schoon en leek in de verste verte niet op de foto’s van de boeking. Gelukkig was de kamer nog redelijk oké en besloten we dus positief te blijven. Want overal waar we daarna zouden slapen zou alleen maar mee kunnen vallen. En ook al was onze studentenkamer ver van een perfecte overnachtingsplek, we vermaakten ons enorm in Osaka en omgeving en genoten ervan even een aantal nachten op dezelfde plek te slapen. We deden zowel in Osaka en Kyoto een free walking tour en we leerden beiden steden beter kennen. Osaka is de  ‘foodstad’ van Japan en om daar achter te komen hoef je niet Sherlock Holmes te heten. Overal kun je eten kopen en staan er rijen voor eettentjes en restaurants. In plaats van billboards worden hier enorme plastic reclames opgehangen zoals bijvoorbeeld een levensgrote krab, stuk sushi of een hele koe. Dit alles hangt dan in de lucht boven de deur van een restaurant. Heel apart, maar een waar walhalla voor mensen met een obsessie voor eten zoals Dani. We zagen vissen op een stokje, enorme krabpoten, inktvis ballen, de dodelijke kogelvis en we maakten kennis met restaurants waar je je eigen vis kunt vissen, binnen in het restaurant wel te verstaan, om deze vervolgens op te eten. En zo waren er nog oneindig veel andere mogelijkheden, gelukkig dat er ook van ieder gerecht een replica is gemaakt van plastic voor aan een sleutelhanger.

Osaka street signs

Glico: the oldest billboard in Japan

In Nara gingen we hertjes spotten. Nara is een klein stadje op ongeveer drie kwartier met de trein vanaf Osaka. Nara heeft prachtige parken en tempels, maar de enige reden waarom Nara zoveel toeristen trekt zijn de hertjes die echt overal in het stadje rondlopen. Overal waar je kijkt zie je hertjes. We maakten een kleine wandeling langs de bezienswaardigheden, passeerden ontelbaar veel hertjes en zaten twee uur later weer terug in de trein naar Osaka. Het was zo ontzettend koud, het waaide enorm, dat we besloten dat we het voor gezien hielden. Naast dat we Nara bezochten gingen we ook nog twee dagen naar Kyoto, de culturele hoofdstad van Japan. Met een enorm aantal tempels en andere bezienswaardigheden hadden we aan twee dagen Kyoto veel te weinig, maar je kunt niet alles en we besloten een aantal dingen uit te zoeken die we graag wilde doen en zien. Zo deden we op de eerste dag een free walking tour en de rest van de dag struinden we over een markt en bekeken we de veelbesproken wijk Gion en omgeving. Op dag twee bezochten we het Bamboo forest en gingen we naar de Fushimi Inari Shrine. Daarnaast waren we op onze tweede dag in Kyoto deel van vele schoolactiviteiten. We kregen prachtige zelfgemaakte toeristen informatieboekjes en later op de dag terwijl Dani naar het toilet was, werd Tom geïnterviewd door een groepje meisjes voor hun onderzoek. Hoewel we misschien niet alles van Kyoto hebben gezien, hebben we een goede indruk van de stad gekregen en hebben we ons twee dagen super vermaakt.

There are so many deer in Nara

En toen zat na drie en halve week in dit mooie land te zijn geweest ons Japan avontuur erop. Vooral het lekkere eten en de ontzettend schone en multifunctionele toiletten gaan we missen, maar ook het perfectionisme dat er heerst in dit land. Daarnaast is het heerlijk dat je een koffiebar binnen kunt lopen, je spullen neer kunt zetten (inclusief portemonnee en telefoon) om vervolgens je koffie te gaan bestellen. Fooi geven is in Japan ook iets wat je niet doet, tenminste als je geen kelner achter je aan wil hebben rennen met je wisselgeld. Een van de meest bizarre verhalen blijft toch wel het stoelen draai verhaal van de trein tussen Osaka en Kyoto. We hebben helaas geen beeldmateriaal van deze situatie, maar geloof ons, het gebeurde echt. We gingen met de trein van Osaka naar Kyoto en terwijl de trein arriveerde maakten wij ons klaar om in stappen. Dit station was het eindpunt en beginpunt van deze trein, dus iedereen stapten uit. Wij wilden al aanstalten maken om in te stappen toen we ons realiseerde dat iedereen netjes bleef wachten. De deuren van de trein gingen ook weer dicht en toen hoorden we een hard geluid. De rugleuningen van de stoelen stonden in een keer de andere kant, de deuren gingen weer open en iedereen mocht instappen en zo konden we allemaal met ons gezicht de goede kant op naar Kyoto reizen. Fantastisch!!

A few examples of interesting signs in Japan. And can somebody tell us what the last sign is trying to explain?

Er zijn nog zoveel dingen die we op kunnen noemen, maar ik geloof dat het duidelijk is dat Japan anders, maar geweldig is op haar manier. We gaan alles en iedereen die we hebben leren kennen in Japan missen, de vele borden die het land telt om je duidelijke instructies te geven voor alles en de mentaliteit van de Japanners. Het was een geweldige reis, maar nu is het tijd voor wat zomerse temperaturen, Filipijnen here we come!!

Klik hier voor meer foto’s.