JAPAN PART 2 – JAPANESE ALPS & HIROSHIMA

Terwijl we in de bus zitten van Matsumoto naar Takayama worden we werkelijk waar getrakteerd op prachtige uitzichten, rivieren en beekjes met helder blauw water die prachtig met de weg mee slingeren en de bergen met haar unieke kleuren in deze tijd van het jaar. Wanneer we de bergpas over rijden sneeuwt het en we komen zelfs langs een aantal skipistes. Maar wat op dit soort momenten overheerst is het enorme gemis van onze eigen auto. Nu zitten we in de bus en rijden we door tot onze eindbestemming, even uitstappen om een foto te maken zit er helaas niet in. Net zoals een stop om even door een dorp te slenteren en te kijken wat er is. Jammer, maar gelukkig is de charme van Japan enorm en vergeten we dit soort kleinigheidjes dus snel.

Great street view of Takayama

Vanuit Tokyo gingen we via Matsumoto en Takayama door naar Nagano. Deze drie steden liggen in de bergen en zeker in het oude centrum van Takayama lijkt de tijd even stil te hebben gestaan. We verbleven één nachtje in Matsumoto en hadden vanuit hier eigenlijk een dag trip gepland naar Kamikochi. Kamikochi is een redelijk onbekend en prachtig stukje natuur in de Japanse Alpen en alleen bereikbaar per bus of taxi, privé voertuigen zijn hier niet toegestaan. Dit gebied is omgeven door hoge bergpassen die in de winter vol liggen met sneeuw en het gebied dus moeilijk tot niet bereikbaar maken. Nu voel je hem natuurlijk al aankomen. Wij kwamen er in Matsumoto achter dat de weg naar Kamikochi sinds 15 november was gesloten, waren we mooi een week te laat. Lekker handig. Dus fietsten we maar, op veel te kleine Japanse fietsjes door Matsumoto heen om het kasteel te bekijken.

Our bicycle tour in Matsumoto

De volgende dag gingen we met de bus naar Takayama. Een prachtig stadje met een heel leuk oud centrum. We slenterden door de straatjes, bezochten de lokale markt en probeerden al het eten op straat. Er is zoveel te ontdekken in Japan op het gebied van eten, het is fantastisch. We weten nu eindelijk waar de Japanse mix vandaan komt en hoe deze wordt gemaakt, je weet wel die crackertjes die zo lekker zijn bij een borrel. Geen matchend rood wijntje of een heerlijk koud biertje dit keer, nee in Takayama probeerden we Sake. Sake is een Japanse alcoholische drank die wordt gemaakt van onder andere rijst. Velen van de sake brouwerijen in Takayama bestaan al honderden jaren. Het belangrijkste wat we in Takayama moesten proberen was natuurlijk een stukje Hida Gyu rundvlees. Dit stukje rundvlees staat bekend als het beste wagyu vlees in Japan. Voor een mini hapje, echt een heel klein hapje betaalden we omgerekend ongeveer €4,50 (dat is voor ons best veel na alle goedkope landen die we bezocht hebben). Buiten al het eten om wandelden we door het stadspark, waarbij we bijzonder genoeg iedere keer weer op het gevaar van beren werden gewezen. We hebben er geen gezien! Ook sneeuwde het een dagje, van die heerlijke dikke, vette, witte vlokken. Helaas bleef het niet liggen. We vermaakten ons prima in Takayama en hoewel er in het stadje zelf niet oneindig veel dingen zijn om te zien en te doen, hadden we graag nog iets langer gebleven vanwege de goede sfeer die er hangt.

The famous Japanese Rice crackers in the making

One of the many Sake breweries in Takayama

Dani enjoying her piece of Hida beef with her new friend

Be careful of the bears!!

Vanuit Takayama gingen we naar Nagano. Wij reizen tussen de grote steden in Japan per bus en dat kost soms wat meer tijd, maar omdat we die tijd hebben en er ook geld mee besparen kozen we voor deze optie. Ook geen onbelangrijk detail: in Japan is alles goed. Alles, echt alles is van goede kwaliteit van een supermarkt opwarmmaaltijd tot een sterrengerecht in een prachtig restaurant, zo is het dus ook met het reizen met de bus. De bussen zijn goed, rijden op tijd en stoppen eerder teveel dan te weinig voor toiletbezoekjes. Dus geen fancy, ultrasnelle trein voor ons in Japan, gewoon ouderwets met de bus. We waren in Nagano voor een bezoekje aan het Jigokudani Snow Monkey Park. De Makaak aap leeft hier in de bergen en komen naar het park om een bad te nemen. In het park zit namelijk een natuurlijke onsen (hotspring) en de apen vinden het heerlijk om hierin te badderen, wat natuurlijk een fantastisch plaatje oplevert. Er lag nog niet zoveel sneeuw, maar we vermaakten ons uitstekend met het bestuderen en fotograferen van deze extreem menselijke beesten. Na een wandeling door de in de omgeving gelegen dorpen gingen we aan het einde van de dag terug naar Nagano. De volgende dag reden we met de bus terug naar Tokyo en vanuit daar pakten we de nachtbus naar Hiroshima.

Too much choice to pick from, these fellas are so funny

Hiroshima, een stad die een beetje uit de richting ligt in ons reisplan, maar waar we beide vanaf het begin af aan zeker van waren dat we hem wilden bezoeken. De geschiedenis is, als je er op let, nog zo duidelijk zichtbaar. Daarnaast zijn de problemen van toen nog steeds actueel. Hiroshima is op 6 augustus 1945 om 08:10 grotendeels verwoest door een atoombom. Deze atoombom heeft in totaal aan bijna 240.000 mensen het leven gekost. Het peace park en zeker het museum geven een extreem goed beeld van wat er toen gebeurde. Het is een verschrikkelijk stukje geschiedenis wat zich op geen enkele manier zou moeten kunnen herhalen. Helaas zit de wereld zo niet in elkaar en zijn atoombommen nog steeds een gevaar en daarmee een actueel onderwerp van gesprek in de wereld. We waren lang in het museum en namen de tijd alles goed in ons op te nemen. Dani had laatst nog een van de bekendste boeken over Hiroshima gelezen. Een boek dat de indrukwekkende, horror verhalen verteld van 8 overlevenden. Er waren dus veel punten van herkenning. Na dit beladen deel van Hiroshima gehad te hebben was het tijd voor iets luchtigers, iets lekkers. In Hiroshima is namelijk de Okonomiyaki geboren. Okonomiyaki is een Japanse pannenkoek en er bestaan allerlei varianten van. De Okonomiyaki wordt klaargemaakt op een ijzeren plaat en de belangrijkste ingrediënten zijn meestal witte kool, zeevruchten en varkensvlees. De meeste Okonomiyaki worden met noodles gemaakt. Het beslag is compleet anders dan het pannenkoeken beslag dat wij kennen. Midden in het centrum van Hiroshima staat een gebouw met vier verdiepingen. Op ieder van deze verdiepingen zijn een stuk of tien mini restaurantjes waar je aan een bakplaat kan eten en waar voor je neus jouw gekozen Okonomiyaki wordt gemaakt. Voor ons was het een hele show en we genoten wederom van het heerlijke eten in Japan. We maakten nog een lange wandeling langs het kasteel van Hiroshima en door het Shukkeien park. Een park dat in het herfst prachtig wordt verlicht en waardoor de herfstkleuren goed duidelijk worden. Het was echt een fantastisch mooi plaatje, adembenemend.

Hiroshima A-bomb Dome

Beautiful colors in the garden of Hiroshima castle

Sukkeien garden, really beautiful place to visit

Dag twee in Hiroshima was het tijd om het bekende Miyajima eiland te bezoeken. Dit eiland is onder andere bekend vanwege haar drijvende shrine. De Shrine en haar Torii staan bij vloed met de voeten in het water, terwijl het water bij eb compleet is verdwenen. Met een oude tram en een ferry kwamen we aan op Miyajima. Het weer zat al dagen niet mee, vandaag was het gelukkig droog, maar nog steeds bewolkt. Op het eiland bevindt zich een berg waar je op de top kan komen door middel van een kabelbaan, maar je kunt er ook voor kiezen de berg op te lopen. Wij kozen er vanwege sportieve redenen en budget redenen voor om te lopen. Het was vrij steil, maar zeker goed te doen en toen we boven kwamen begon het warempel op te klaren. Er waren zelfs een paar zonnestralen. Eenmaal terug beneden slenterden we wat langs de velen souvenirs winkeltjes en bekeken we de zonsondergang. Een unieke ervaring aangezien de zon onder ging terwijl de Torii (de poort van de Shrine) steeds verder onder water kwam te staan. En zo kwam onze tweede en meteen laatste dag in Hiroshima tot zijn einde. We gingen terug naar ons hostel en hadden hier nog een gezellige avond met een groep backpackers uit Roemenië. We doken echter vroeg het bed in, want het alarm voor de volgende ochtend stond ingesteld om 05:00 uur

Torii belonging to the floating shrine

The floating shrine

The Torii during sunset

Klik hier voor meer foto’s.