HONG KONG PART 1 – BRIGHT CITY LIGHTS AND LOCAL FOOD

Hong Kong

Overweldigd door het enthousiasme liepen we naar de bus. We hadden nog maar een aantal mensen gesproken, maar iedereen was zo behulpzaam. We waren nog maar net aangekomen in Hong Kong en terwijl we stonden te kijken welke bus we naar het centrum nodig hadden, kwam er al iemand op ons af. Can I help you? En zo kwam het dat we in een keer de goede bus hadden die ons met een paar tussenstops naar ons hostel bracht. Hong Kong is een speciale administratieve regio van de Volksrepubliek China. Hierdoor valt Hong Kong bestuurlijk gezien wel onder china maar heeft het toch een heel aantal eigen wetten. China begint aan deze semi soevereiniteit steeds meer te tornen tot ongenoegen van de bewoners van Hong Kong. Hong Kong heeft 7 miljoen inwoners en bestaat uit 236 eilanden. Hong Kong is eeuwig lang een deel van Engeland geweest en de invloeden uit die periode zijn nog op verschillende plekken zichtbaar. Als Nederlander heb je voor Hong Kong in tegenstelling tot China, geen visum nodig. Wij zijn zes dagen in deze overweldigende stad en verblijven drie nachten in het chaotische centrum en drie nachten bij iemand thuis op een van de extreem rustige eilanden.

Beautiful skyline of Hong Kong

We hadden er van deur tot deur 24 uur reizen op zitten en waren redelijk kapot. Het was pas twee uur ’s middags en we besloten om zo lang mogelijk wakker te blijven en er dus op uit te gaan. Het sightseeing lieten we voor de volgende dag, we aten ons ontbijt/lunch en lieten ons daarna verdwalen in de straten van deze overweldigende stad. Dat verdwalen had één enkel doel, een nieuwe telefoon vinden voor Dani. Haar iPhone had er naar twee jaar intensief aan haar zijde te zijn geweest, geen zin meer in. Via internet had Tom al wat onderzoek gedaan en wisten we dus ongeveer waar we heen moesten. Eerst een paar winkels af, de prijs voor een nieuwe telefoon was hier iets beneden de prijs in Nederland. Wilde we echt gebruik maken van het in Hong Kong zijn en een nieuwe telefoon nodig hebben, dan moesten we daar heen waar de locals ook heen gaan. En zo kwamen we terecht in een dodgy winkelcentrum, waar je werkelijk waar alles voor je telefoon kunt vinden. Op de bovenste verdieping zit dan een mannetje die daadwerkelijk telefoons verkoopt, nieuw, in verpakking met plastic eromheen en voor gemiddeld €100,- minder dan in de winkel. Dit was wat we zochten en zo had Dani aan het einde van de dag een nieuwe telefoon. Later vonden we nog een soort van winkelcentrum waar nog goedkoper telefoons werden verkocht, alleen ging dit zonder bonnetje en doosje. Niet precies wat wij zochten.

Hong Kong during day time

De volgende dag waren we fris en fruitig en klaar om de komende twee dagen zoveel mogelijk van deze stad in ons op te nemen. We begonnen met een tour door de wijk waar ons hostel zat. We kwamen er tijdens deze tour achter dat het gebouw ooit het meest criminele complex van Hong Kong was. Nu niet meer, voegde de gids er lachend aan toe, maar hij waarschuwde ons toch wel even, ’s avonds moet je wel oppassen. Dat gezegd, wij voelden ons verder veilig op straat in Hong Kong, ook ’s avonds, maar natuurlijk pasten we op, niet alleen in het criminele complex, maar ook op straat. Verder bracht deze tour ons naar kleine zijstraatjes met markten en door de drukke en meest populaire straten van Hong Kong. We leerden veel over het leven in Hong Kong, de geschiedenis van de stad en de politieke situatie, die erg veranderlijk is sinds England zich compleet heeft teruggetrokken. Hong Kong is geen goedkope stad, zeker niet als je vanuit bijvoorbeeld Georgië, Armenië, Iran en Kazachstan komt. Toen we dus via de tour een plek hadden gevonden waar de locals voor weinig geld eten, waren wij verkocht. Na de tour gingen we hierheen om te lunchen en dit werd onze favoriete spot in Hong Kong. Geen toeristen, goedkoop en heerlijk eten en fantastische mensen.

Hong Kong

Our favorite dining place in Hong Kong

’s Middags gingen we van het stadsdeel Kowloon, waar wij zaten, met de wereldberoemde Star Ferry naar Hong Kong centraal. In Hong Kong centraal pakten we de super famous dubbeldekker tram, vanuit de tram bekeken we een groot deel van dit stuk van Hong Kong. Rond zonsondergang gingen we terug naar ons deel van de stad. Het leek ons prachtig om de skyline te bekijken vanuit de ferry terwijl de zon onderging. Helaas was het zo bewolkt dat er weinig viel te zien. We struinden nog wat markten af en liepen door de bekende sneaker street, een straat, zoals de naam al zegt, waar je alleen maar sneakers kunt kopen. Bij een aantal tentjes op straat verzamelden we wat te eten. Wat we precies bestelden wisten we niet, maar we sloten ergens aan in de rij en zodra we aan de beurt waren om te bestellen, zeiden we dat we dat wilde hebben wat die man voor ons ook had. Op deze manier probeerden we een aantal dingen, niet altijd wetende wat, maar het smaakte goed en zo leerden we steeds meer  over het eten in Hong Kong. Uiteindelijk liepen we terug naar de pier. Hier zou om acht uur een.spectaculaire lichtshow beginnen. Het was mega druk op de pier en voordat de show begon was de skyline aan de overkant al prachtig verlicht. Toen de show begon was dat nog steeds het geval. Apart van een paar extra laserstralen was werd de verlichting nu niet mooier. We bleven dus even kijken en vonden daarna een rustig plekje om ons meegebrachte eten op te eten. Het was weliswaar geen luxe restaurant, maar het eten was heerlijk en het uitzicht fantastisch.

Famous star ferry of Hong Kong

Hong Kong skyline by night

Zaterdag overdag bezochten we het “ten thousand buddhas monastery”. Even weg uit de drukte van de stad. We klommen 430 treden terwijl we werden vergezeld door velen levensgrote, gouden boeddha standbeelden en uiteindelijk bereikten we een prachtige tempel. Zaterdagavond was het tijd om nog veel meer te leren over het eten in deze stad. Via dezelfde organisatie waarmee we gisteren onze eerste echte kennismaking met Hong Kong hadden, hadden we een night tour geboekt. Samen met een local en nog twee andere toeristen gingen we op pad, langs markten, eetkraampjes en restaurants. Op een leerzame en humoristische manier legde Matthew ons uit wat er zoal door de hongkongers gegeten en gedronken wordt en wij kunnen je verzekeren dat is niet wat wij gewend zijn. We probeerden onder andere een drankje dat bestaat uit onder andere ijs, melk en rode bonen. Ja, meer iets voor een Mexicaanse maaltijd dachten wij, maar nee hier gooien ze het gewoon in hun drinken. Net zoals boekweit. Van boekweit maak je natuurlijk hypergezonde ontbijtjes en andere maaltijden klaar, maar hier mengen ze het gewoon samen met wat gember en water. Op deze manier krijg je een drankje dat zeer bevorderend schijnt te zijn voor de stoelgang. In november is het in Hong Kong, net als in veel landen, mandarijnentijd. De mandarijnen worden gepeld, de schil wordt gedroogd om thee van te maken en de binnenkant wordt weggegooid. Ze doen het hier dus precies andersom. Wij gooien de schil weg, hier gooien ze de complete vrucht weg. Misschien een soort van uitwisselingsproject starten? Anyways, we keken onze ogen uit en om het verhaal compleet te maken bestelden we nog een slangensoep in een echt slangensoep restaurant. Volgens onze gids hadden we geluk, het was nu niet meer zo warm en de slangen werden in het restaurant zelf (wat misschien 20m2 was) bewaard. Hoe dan denk je? Nou gewoon in de kast. Al met al hadden we een fantastische avond. We aten later nog wat op een markt en leerden een ouder stel uit Amerika kennen waar we gezellig mee hebben zitten kletsen de rest van de avond. Aan het eind van de rit stonden zij erop dat ze het eten voor ons betaalden. Wij zijn er inmiddels wel achter gekomen dat er op onze wereld meer goede dan slechte mensen wonen, ondanks het dagelijks nieuws je soms anders doet vermoeden.

Ten Thousand Buddhas Monastery

We saw some quite interesting things during the food tour

Onze laatste drie dagen in Hong Kong verbleven we op Lamma Island. Een eiland waar je met een ferrytocht van 25 minuten in een compleet andere wereld bent. Het eiland heeft alleen wandelpaden en er rijden dus geen auto’s, heel sporadisch een fietser. Het eiland telt 7.000 inwoners, waarvan er 6.000 in het grootste dorp wonen. Wij hadden voor drie nachten een kamer gehuurd bij een man in huis, dit huis lag aan de andere kant van het eiland in een dorp waar tien mensen wonen. Het kleinste dorp op het eiland telt twee inwoners, twee vrouwen van boven de 80 die op zo’n honderd meter van elkaar vandaan wonen. Voordat we naar het eiland gingen kochten we nog wat te eten voor de komende drie dagen. Buiten het grootste dorp zijn er weinig voorzieningen. Er zijn een aantal restaurants, maar geen supermarkten. Het regende al de hele dag en tegen de tijd dat we op Lamma island aankwamen waren we redelijk doorweekt. De volgende dag was het ’s ochtends gelukkig droog en konden we een flinke wandeling maken, maar helaas begon het ’s middags weer ontzettend hard te regenen. Dinsdags, onze laatste dag in Hong Kong was het gelukkig de hele dag droog. We maakten opnieuw een flinke wandeling over het eiland en genoten van de prachtige uitzichten. We lagen aan het einde van de dag zelfs nog een half uurtje in de zon op het strand.

We had some pretty amazing views from Lamma Island

Hong Kong, het was geweldig! Wat een andere, overweldigende wereld. We hebben zeker niet de tijd gehad om alles te zien, maar dat geeft een goede reden om ooit weer terug te komen. Dan proberen we nog meer lekker eten, bekijken we weer andere hoogtepunten in de stad, laten we ons opnieuw verdwalen in de drukke winkelstraten en genieten we weer van de spectaculaire groene natuur!

Klik hier voor meer foto’s.