TURKEY PART 3 – CAPPADOCIA: A DREAM COME TRUE

Al jaren droomt Dani ervan naar Cappadocia te gaan, dit was al in de tijd voordat het een “hot travel” fenomeen werd. Ze was gefascineerd door de enorme en bizarre rotsformaties op dit hele aparte plekje op onze wereld. Stel je dus even haar reactie voor toen ze voor haar verjaardag een ballonvlucht in Cappadocia kreeg, inclusief twee overnachtingen in een cave hotel, een hotel gelegen in de grotten van Göreme. Ze was door het dolle heen, we moesten alleen nog even in Turkije komen, maar de rest was geregeld. Alle prachtige foto’s die ze in de afgelopen jaren heeft bekeken op internet werden nu werkelijkheid, wij waren eindelijk in Cappadocia.

The thousand hot air balloons of Cappadocia

Cappadocia is een bijzonder gebied en misschien wel een van de meest fotogenieke plekjes in de wereld, met een landschap in de vorm van puntmutsen en zogeheten ‘feeënschoorstenen’, ondergrondse steden en mysterieuze schuilkerkjes. Het unieke landschap is ontstaan door de invloed van wind, regen en rivieren. Het gebied staat op de Werelderfgoedlijst en wordt ook wel een van de grootste natuurwonderen van de wereld genoemd.

Campsite with a view and swimming pool

Wij hadden ervoor gezorgd dat we ruim op tijd in Cappadocia waren. Mochten er nog problemen ontstaan onderweg met de auto of met het aanvragen van het visum voor Turkmenistan dan waren we in ieder geval nog op tijd voor de ballonvaart en de hotelovernachtingen. Nu alles dus perfect was verlopen waren we een aantal dagen eerder dan gepland op bestemming. We besloten gebruik te maken van deze situatie en Cappadocia relaxed te ontdekken. We vonden een heerlijk luxe camping, inclusief zwembad voor €15,- per nacht, aan de rand van hef dorpje Göreme. Dit dorpje was onze uitvalsbasis tijdens ons verblijf in Cappadocia. Hier zouden we dan over een aantal nachten ook in het hotel verblijven.

Vol enthousiasme wilden we uitzoeken wat er allemaal te beleven viel. We gingen daarom op bezoek bij Khalid. Tom had via zijn website de ballonvlucht geboekt en tijdens deze boeking was er gezellig mailcontact geweest. Khalid was net zo gezellig als in zijn mailtjes en die middag zaten we ruim een uur bij hem. Hij vertelde ons, onder het genot van een Turkse thee, over de mogelijkheden voor hikes en andere tours (buiten de ballonvlucht om) en toen we vertelde dat we met eigen auto waren gaf hij ons ook nog leuke routes om in de omgeving te rijden. We besloten geen extra tour te boeken en te gaan hiken in de omliggende valleien. Geen quadtour of paardrijden voor ons dit keer. We genoten de volgende dagen van het even op één plek zijn en het uitzicht dat deze campingplek ons om half 6 ‘s ochtends bood: de luchtballonnen boven de valleien. We maakten een lange hikes en genoten van de luxe van het zwembad in “onze achtertuin”.

Red- and rose valley

De laatste ochtend op de camping was het dan eindelijk zo ver, Dani haar droom werd werkelijkheid. Om 03:45 stuiterde ze uit bed om zich klaar te maken voor DE ballonvlucht. Om 04:15 werden we opgehaald bij de camping om vervolgens naar een verzamelpunt te rijden waar ons een broodje en koffie of thee wachtte. Hier werden we ingedeeld in de groep waarmee je uiteindelijk de ballonvlucht mee maakte. We reden rond 05:00 naar de vertrekplaats van de ballonnen en nog geen kwartier nadat we uitstapte stonden we al in het mandje. We gingen eindelijk de lucht in, wat een heerlijk gevoel. Dani straalde en bleef maar roepen dat dit het beste verjaardagscadeau was. Het was heerlijk ontspannen in de lucht en we keken vol verbazing hoeveel ballonnen er met ons de lucht ingingen. Het uitzicht was adembenemend, helemaal toen de zon probeerden boven de enorme rotsformaties uit te komen. De hoeveelheid kleuren in de lucht is onbeschrijfelijk en wij genoten voor de volle honderd procent.

The hot air balloon flight

Landing spot, where they celebrated our save flight with a glass of Champagne

Om half 8 kwamen we vol adrenaline terug op de camping. We zouden vandaag de omgeving met de auto verkennen en dan rond een uurtje of zeven een plekje in de vallei zoeken om wild te kamperen. Op deze manier konden we dan ‘s ochtends de ballonnen van heel dichtbij zien opstijgen. We reden op ons gemakje door de prachtige omgeving van Cappadocia en stopten op verschillende plekken. ‘s Avonds vonden we vrij snel een plek om te kamperen, we waren zelf erg tevreden met deze plek. Gelukkig hadden we de tent nog niet uitgeklapt toen er een vriendelijke man met een quad aankwam, hij bleek de eigenaar van een van de quad bedrijven in Göreme te zijn. Hij vertelde ons dat we beter nog iets verder konden rijden, dat zou volgens hem met onze auto makkelijk kunnen, wij waren hiervan alleen nog niet overtuigd. Toen we de plek zagen die hij bedoelde waren we het er gelukkig wel snel over eens dat we dit in ieder geval moesten proberen. Dit lukte en we hadden een van de meest prachtige kampeerplekken op aarde gevonden, dit vonden we zelf tenminste.

Finding a perfect camp spot

Heel vroeg werden we de volgende ochtend wakker van het geluid van de gasbranders. We stonden op en nog geen tien minuten later gingen de eerste ballonnen de lucht in. Het was prachtig om te zien, de ballonnen, het uitzicht en onze tent. De zon kwam langzaam op en we besloten te ontbijten en ons klaar te maken voor een hike. We waren nu toch vroeg wakker en de temperaturen waren rond deze tijd nog aangenaam. We maakten een prachtige wandeling waar we, doordat we zo vroeg vertrokken waren, al om 11 uur klaar mee waren. Dan maar kijken of we het hotel al in kunnen. We werden hartelijk ontvangen door Yasar, de manager van het hotel en terwijl we koffie met hem dronken werd onze kamer klaar gemaakt. Hij vertelde ons dingen over Cappadocia die we nog niet wisten en legde uit dat zijn familie nog een echt cave huis heeft, daar was hij ook geboren.

Magical view over the balloon launch site

De volgende twee dagen genoten we van de ruimte die de hotelkamer bood, hij was niet groot, maar zeker groter dan onze daktent. We aten in restaurants en slenterden rustig door Göreme. Donderdagochtend was het weer voorbij met de luxe en gingen we via Hattusha en Alacahöyuk verder richting Amasya. Tom reed vast met de auto naar het dorp beneden en Dani wandelde omdat ze rustig nog een paar foto’s wilde maken van de schattige straatjes. Ze raakte in contact met een vrouwtje dat haar graag even haar cave huis wilde laten zien. Tom stond te wachten maar dit was natuurlijk een unieke situatie. Enthousiast werd iedere kamer aan Dani geshowd, gecommuniceerd werd er in gebarentaal met wat Turks en Engels erdoor. Dit was natuurlijk de perfecte afsluiting van een heerlijke week in Cappadocia. Wat hebben we genoten.